Adaugă un citat | Citate la întâmplare | Comentarii recente | Top surse

Despre fenomenologia muzicală de Sergiu Celibidache

Rezonanța reunită a sunetului de bază și a familiei sale, născută involuntar din om, nu există în lumea pe care el o denumește naiv "natură". Omul creează condiții astfel încât acestea să apară. Împrumută, fură cosmosului această singură manifestare, care, fără el, nici nu există. Însă nu pentru mult timp. Până și sunetului unic îi va fi reamintită originea sa și îi va fi rechemată neîntârziat. Până și acesta dispare. Și el trebuie să ia loc în masa materiei inerte din care a fost smuls. Efectele secundare, pe care el le-a dezvăluit, nu sunt altceva decât puncte diferite, de oprire, clar delimitate, pe calea dispariției sale finale.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Ce știm despre sunet și despre tonul muzical? Nu cu mult mai mult decât omul preistoric, care, urmându-și o chemare lăuntrică spre libertate, îl descoperă prin căutări pline de har și îl împrumută nepremeditat din univers. Sunetul este mișcare. Sunetul este vibrație.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
conștiință
Conștiința – trăire absolută, necondiționată, a luminii puternice.

definiție clasică de Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
spirit uman
Spiritul uman este o entitate indivizibilă, în sine închisă, care se confruntă mereu cu o multitudine de înfățișări. Este un "unu" și poate avea de-a face, în același timp, doar cu un alt "unu".

definiție clasică de Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Tonul se naște din inițiativa omului și aparține, totodată, universului. Melodia zămislită de om aparține și cosmosului pentru că este re-câștigată. Fundamental este ca în acel ton, care este și o întruchipare spațială, să poată fi deslușită și dimensiunea ocultă a timpului. Aceasta marchează miezul relației cu omul.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Doamne, Dumnezeule! Simt o chemare foarte sănătoasă și port în mine multă dragoste umană și aș dori să vă conving pe toți că ceea ce auziți acum nu este o invenție, nu este o speculație a gândirii. Ci este exact ceea ce dumneavoastră înșivă auziți și trăiți mereu, ceea ce are loc – absolut dinamic – în dumneavoastră.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Esența universului afectiv uman este dată de relațiile dintre acum, între ceea ce a trecut și ceea ce va veni. Argumentările active care marchează motivele de mișcare a emoțiilor și sentimentelor ivite în lumea afectivă sunt reprezentate de această legătură dublă "acum", între viitor și trecut. O astfel de coardă se împarte la mijloc, imediat după se împarte la doi: apare octava; se împarte în trei: apare cvinta; se împarte în patru, în cinci, în zece, în o sută până când, pentru percepția umană, se atinge starea de liniște din care a fost smulsă.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Spiritul trebuie să diminueze multitudinea. Actul gândirii este o reducere neechivocă, ce are loc în simultaneitate. Capacitatea concentrată a conștiinței umane se exprimă pe cale directă prin actul de gândire. Fiecare definiție, fiecare generalizare, fiecare dorință de a vrea să cuprindă ceva în legi valabile, fiecare pluralitate proiectată ca întreg, fiecare multitudine a înfățișărilor separate redusă prin simbolistica conceptuală, fiecare ecuație matematică, fiecare conclusio unic posibilă ivită din nenumăratele premise este fructul direct al acestei potențialități atât de naturale a spiritului uman.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Într-un șir de percepții tonale dispare fiecare apariție individuală, iar ceea ce rămâne este relația care poate fi percepută doar prin transcendență. Spiritul transcendent nu se află nici în prima verigă a relației, nici în cea de-a doua, ci le depășește pe amândouă și își însușește esența raportării lor concentrate, de înrudire a ființei și de apartenență a unuia față de celălalt. Legăturile dispar, dar nu dispar de acolo de unde au apărut – din sfera fizic perceptibilă (cum o fac tonurile), ci se integrează într-o unitate nou deslușită, mai înaltă, care transcende particule, care întruchipează opera statornică, funcția etern posibilă, a spiritului uman.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Actul creativ este eliberat de orice condiționare legată de trecut sau viitor – iar acesta poate fi cazul atât în procesul de gândire, cât și în cel muzical. Doar raportarea sa la sine, spontană, deschisă, garantează funcționarea sa nemărginită. Valoarea actuală a unei contrarietăți poate fi recunoscută doar de către un spirit spontan activ, care nu se lasă limitat prin asocieri. Contrarietatea este sursa de energie însuflețită, care este responsabilă pentru originea, menținerea și limitarea duratei. Însă nu fiecare contrarietate generează energie și facilitează durată. Numai contrastele care se întregesc complementar sau, altfel spus, acelea care au, la activarea sau la diminuarea expansiunii, unul sau mai mulți parametri comuni se echilibrează în reducere.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

<< < Pagina din 4 > >>

Dacă știi un alt citat, îl poți adăuga.

Pentru a recomanda citatele din Despre fenomenologia muzicală, adresa este:


Căutare

Căutări recente | Top căutări | Info

Sergiu Celibidache

Sergiu Celibidache
dirijor român

Evenimente biografice

Fani pe Facebook