Adaugă un citat | Citate la întâmplare | Comentarii recente | Top surse

Despre fenomenologia muzicală de Sergiu Celibidache

Omul a creat tonul care vibrează constant, l-a înălțat din adâncul inert al lumii sale înconjurătoare de materie crudă la lumina conștiinței sale sau, poate, l-a coborât din sfera divină. În orice caz: l-a creat. El lasă să vibreze o lungime elastică între două puncte fixe, suflă printr-un tub de bambus sau printr-un os tibian golit, înzestrat cu găuri, și întemeiază, astfel, fără a avea vreo idee în această privință, ipotezele sub care poate să depășească condițiile sale "întru acum".

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Expresia este multitudinea punctelor de contact între apariții. Dacă am un punct puternic și unul slab aproape că nu se găsesc puncte de contact, aproape că nu se găsesc contraste. Acelea pot să nu ne intereseze. Dacă există, însă, prin intensitate, prin expunerea intensă a fenomenelor, foarte multe puncte de contact, atunci am nevoie de mai mult timp pentru a putea desluși din asta o relație – prin al meu onepointedness (prin puterea sintetică a spiritului meu). Așadar îmi trebuie mai mult timp.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Din moment ce fiecare ton în parte este un sistem solar, între el și aparițiile adiacente există relații strânse, nearbitrare și neinterpretabile. Aceste relații se formează nu numai în spațiu, ci și în timp. Ceea ce muzicologia ignoră cu desăvârșire este structura temporală a apariției epifenomenelor și efectul lor, reflectat în universul afectiv al oamenilor. Esența muzicii se află în relația ton-om și în căutarea corespondentelor dintre această structură a sunetului și structura universului afectiv uman.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Repetiția fizică a unui ton nu poate să creeze contrastul care lasă să se formeze expansiunea, pășirea mai departe în spațiu și timp, în ciuda devenirii structurilor muzicale de început. Fiecare articulare muzicală reprezintă un proces de expansiune și compresie. Dreptul la durată, dreptul de a continua să existe – prezent în trăire în dimensiunea spațio-temporal㠖 depinde nemijlocit de contrarietăți. Expansiunea se poate dilata până când nu se poate lărgi mai mult. Acest punct crucial al fiecărei desfășurări expansive se numește "punct culminant".

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Dacă al doilea ton este fizic egal cu primul avem de-a face cu o situație cu totul nouă. Al doilea ton nu este perceput la fel cu primul, pentru că primul ton pe mine m-a marcat cu ceva (altfel nici nu pot ști cum cel de-al doilea este al doilea). Aceasta este o impresie oarecare, chiar și numai în mintea mea sau chiar numai în această sensibilitate umană, care este incredibil de deschisă. Acest ton, însă, nu mai are acest avantaj incredibil de a cădea pe teren neprelucrat, ci cade pe un câmp prelucrat de primul ton. În muzică un există nicio repetiție.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Este vorba despre înrudirea dintre tonuri, înrudire între diferitele niveluri de sunet, intensități. Dacă unul este foarte puternic, iar celălalt este slab nu este vorba de un contrast foarte mare. Dacă unul este foarte puternic, iar celălalt este tot puternic atunci avem un contrast enorm. Cu cât este mai mare contrastul, cu atât sunt mai numeroase punctele de contact dintre stările de fapt. Și cu cât este mai mare contrastul, cu cât sunt mai numeroase contactele, cu atât mai mult timp îmi trebuie mie pentru a percepe asta. Așadar dimensiunea temporală este inclusă în interval. Frescobaldi spune: Pasajele expresive trebuie cântate mai încet decât celelalte.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Care sunt ipotezele? Nu fiecare receptor poate să înlăture și să îndepărteze ceea ce funcționează ca voal colorat între conștiința sa curată și realitate. Cerul poate să fie albastru și să rămână mereu astfel și, totuși, ceață și nori pot să existe între. Dar fiecăruia îi este dată posibilitatea sfântă să înlăture ceea ce atârnă între și să își elibereze perspectiva. Acel "atât, cât și" al limbii nu se găsește la acel "astfel și nu altfel" al tonului muzical. Dacă sunetul apare schimbat, acest fapt poate fi cauzat doar de starea diferită a degradării influențate de ego – degradarea percepției noastre, care plutește între conștiința curată și realitatea pură.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Dacă spiritul uman nu ar cuprinde și apoi nu ar părăsi ceea ce și-a însușit – iar asta se cheamă a putea transcende – atunci nu ar exista nicio altă posibilitate a unei următoare însușiri trăite prin corelare. Prin transcenderea punctuală a lui aici și acum (transcenderea imanentei însușiri) spiritul își dobândește iarăși libertatea; își dobândește iarăși imparțialitatea – care este conditio sine qua non pentru următoarea însușire. Singura săvârșire posibilă a spiritului nostru este dată de asocierea diferențelor, de eliminarea fiecărei forme de dualitate. Prin urmare, el trebuie să întrunească aspectele oricărei diversități, o stare de fapt ce sieși apare drept închisă. Eliminarea tuturor diferențelor, interpretarea tuturor părților într-un întreg o numim "reducere".

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Punctul determinant, unde direcția extravertită a expansiunii se schimbă brusc în cea introvertită, este punctul cardinal de ancorare, în jurul căruia se articulează, funcțional, fiecare formă a arhitecturii muzicale. Din cauza însemnătății sale singulare este exclus cu rigurozitate din orice învățătură de morfologie. Tot ceea ce se întâmplă în faza expansivă află o completare organică ce stimulează reducția în faza de compresiune. Dacă nu se întâmplă așa, atunci finalul nu ar fi urmarea consecventă, de neocolit, a începutului. Însă atunci când finalul este urmarea firească a începutului, acesta este prezent cu începutul – ca și în cazul actului de gândire sincron. Actul de gândire și actul muzical se manifestă, se materializează în continuumul spațio-temporal. Conform esenței lor, însă, sunt simultan a-temporale.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

<< < Pagina din 4 > >>

Dacă știi un alt citat, îl poți adăuga.

Pentru a recomanda citatele din Despre fenomenologia muzicală, adresa este:


Căutare

Căutări recente | Top căutări | Info

Sergiu Celibidache

Sergiu Celibidache
dirijor român

Evenimente biografice

Fani pe Facebook