Universul inteligibil este doar rațiune și nu s-ar mai putea naște încă un altul care să fie doar rațiune, ci dacă se năștea un altul trebuia să fie inferior aceluia, nefiind rațiune, dar nici materie căci materia nu este ordonată, de aceea trebuia să fie un amestec. Cele la care universul acesta se oprește sunt materia și rațiunea, iar acolo de unde începe se află sufletul, care guvernează amestecul. Partea din suflet raportată la realitatea divină superioară rămâne neamestecată și nu are piedică în actul ei, după cum partea sufletului care dă viață corpului nu primește nimic de la el.
Plotin în Enneade
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi ce a mai spus Plotin despre suflet
Lumea trebuie să fie marcată de legi și de ordine, pentru a fi scena vieții morale a omului, altfel ar fi haos, iar legea nu are o altă putere în afara celei de a duce la împlinire destinul;ea a fost dată indivizilor, iar ei o poartă cu sine și o folosesc. Când vine vremea se naște dorința, căci ea se ivește la un moment dat în sufletele care o poartă cu sine, căci ele însele o împlinesc deoarece o duc cu ele, și au această putere fiindcă legea care rezidă în ele apasă oarecum asupra lor și le produc dorința dureroasă de a pleca acolo unde le spune să meargă ceea ce se află înăuntrul lor.
Plotin în Enneade
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Este ridicol să se salveze cineva doar datorită zeilor dacă a făcut toate lucrurile în viață dupa judecata proprie, iar nu așa cum le place zeilor, și nu a făcut nici măcar acele lucruri pe care zeii înșiși le orânduiesc în vederea salvării;dacă se întâmplă contrariul și pacea se menține în toate nelegiurile și viciile, aceasta ar fi o neglijență a providenței, care ar lăsa pe cei răi să conducă. Dar cei răi conduc datorită lașității celor conduși, aceasta este drept iar contrariul nu. Providența nu trebuie să existe astfel încât noi să nu mai însemnăm nimic. Dacă totul ar fi providență și doar providență, atunci nici ea însăși nu ar mai fi: căci pentru ce anume ar mai putea fi? Nu ar mai exista decât divinitatea. Dacă unii au devenit răi, nu le este permis, ca făcând rugăciuni, să pretindă altora să fie salvatorii lor, neglijându-se pe ei înșiși, nici să pretindă ca zeii să renunțe la viețile proprii, pentru a dirija treburile lor particulare.
Plotin în Enneade
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Plotin despre existență sau despre devenire
Dacă știi un alt citat, îl poți adăuga.
Pentru a recomanda citatele din Enneade, adresa este: