Această universalitate nu poate rezulta însă nici din concepte, deoarece nu există o trecere de la concepte la sentimentul de plăcere și neplăcere (cu excepția legilor pure practice care conțin însă un interes, dar care nu este legat de judecata de gust pură). Prin urmare, cu judecata de gust trebuie asociată, având conștiința caracterului ei total dezinteresat, o pretenție de valabilitate pentru toți, care nu este o universalitate referitoare la obiecte, cu alte cuvinte, judecății de gust îi este proprie pretenția de universalitate subiectivă.
Immanuel Kant în Critica facultății de judecare
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi ce a mai spus Immanuel Kant despre legi, despre existență, despre cuvinte sau despre conștiință
Arta se deosebește și de meșteșug. Prima este numită artă liberă, al doilea poate fi numit artă plătită. Se consideră că prima își poate atinge scopul (reuși) doar ca joc, cu alte cuvinte, ca îndeletnicire care este plăcută prin sine însăși; și că a doua poate fi impusă doar prin constrângere, întrucât ea este muncă, adică o îndeletnicire care prin sine însăși este neplăcută (apăsătoare), atrăgând doar prin efectul ei (de exemplu, plata). (...) Totuși este bine să amintim că orice artă liberă presupune o anumită constrângere, sau, cum se spune, un mecanism fără de care spiritul, ce trebuie să fie liber în artă și care singur însuflețește opera, nu ar avea trup și ar dispărea în întregime (de exemplu, poezia cere exactitatea și bogăția limbii, precum și cunoașterea prozodiei și a metricii). Căci mulți educatori de azi își închipuie că servesc mai bine arta liberă, dacă o separă de orice constrângere și o transformă din muncă în simplu joc.
Immanuel Kant în Critica facultății de judecare
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Immanuel Kant despre libertate, despre artă sau despre educație
Arta ca îndemânare umană se deosebește și de știință (putința de știință), ca o capacitate practică de una teoretică, ca tehnica de teorie (precum topografia de geometrie). Atunci nu vom numi artă nici ceea ce putem face de îndată ce știm ceea ce trebuie făcut, deci de îndată ce cunoaștem suficient efectul dorit. Este artă doar ceea ce, deși perfect cunoscut, nu poate fi executat imediat.
Immanuel Kant în Critica facultății de judecare
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Immanuel Kant despre știință, despre perfecțiune, despre dorințe sau despre cunoaștere
Numim frumos ceea ce este reprezentat fără concept ca obiect al unei satisfacții universale. Această definiție a frumosului poate fi dedusă din cea precedentă care-l prezintă ca pe un obiect al unei satisfacții cu totul dezinteresate. Căci cel care este conștient că un lucru i-a produs lui însuși o satisfacție dezinteresată nu poate aprecia acest lucru altfel decât că el trebuie să conțină cauza satisfacției pentru oricine.
Immanuel Kant în Critica facultății de judecare
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Immanuel Kant despre frumusețe
Arta se deosebește de natură, așa cum făptuirea (facere) se deosebește de acțiune sau efectuare în genere (agere), iar produsul sau urmarea celei dintâi ca operă (opus), de consecința ultimei ca efect (effectus).
De fapt, ar trebui să numim artă doar producerea a ceva prin intermediul libertății, adică printr-o voință liberă care-și întemeiază acțiunile sale pe rațiune. (...)
Însă dacă numim un lucru operă de artă pentru a-l deosebi de un efect al naturii, atunci ne gândim întotdeauna la o operă umană.
Immanuel Kant în Critica facultății de judecare
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Immanuel Kant despre natură
Deoarece satisfacția nu se bazează pe vreo înclinație a subiectului (nici pe vreun interes asupra căruia el a reflectat), ci cel care judecă se simte pe deplin liber față de satisfacția pe care i-o provoacă obiectul, el nu poate găsi nici o condiție particulară ca temei al satisfacției de care subiectul acesteia să depindă în mod exclusiv; ca atare, satisfacția trebuie considerată ca întemeindu-se pe ceea ce el poate presupune la altul; în consecință, el trebuie să se considere îndreptățit să atribuie fiecăruia o satisfacție asemănătoare. El va vorbi deci despre frumos, ca și cum frumusețea ar fi o proprietate a obiectului, iar judecata ar fi logică (oferind prin concepte o cunoștință despre obiect), deși ea este doar estetică și conține numai o raportare a reprezentării obiectului la subiect; căci ea se aseamănă totuși cu judecata logică prin aceea că valabilitatea ei poate fi presupusă pentru fiecare.
Immanuel Kant în Critica facultății de judecare
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
- gust
- Gustul este facultatea de apreciere a unui obiect sau a unei reprezentări printr-o plăcere sau neplăcere, fără niciun interes. Obiectul unei astfel de satisfacții se numește frumos.
definiție celebră de Immanuel Kant în Critica facultății de judecare
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
- sublim
- Sublim este ceea ce, prin simplul fapt că-l putem gândi, dovedește existența unei facultăți a sufletului care depășește orice unitate de măsură a simțurilor.
definiție celebră de Immanuel Kant în Critica facultății de judecare, Analitica sublimului
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Vezi și Immanuel Kant despre simțuri
definiție celebră de Immanuel Kant în Critica facultății de judecare
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
- frumusețe (vezi și frumos)
- Frumusețea este forma finalității unui obiect, întrucât o percepem fără reprezentarea unui scop.
definiție celebră de Immanuel Kant în Critica facultății de judecare
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Dacă știi un alt citat, îl poți adăuga.
Pentru a recomanda citatele din Critica facultății de judecare, adresa este: