În mod paradoxal, așa cum nu crede lumea, bolile psihice cu cât sunt mai grave, cu atât nu arată o suferință clară, expresivă. De pildă, bolile cele mai ușoare în ierarhia lor, cum ar fi nevrozele, dau cele mai expresive suferințe. În timp ce bolnavii mai profunzi, psihotici, cum zice românul "nebunii" sau "schizofrenicii", deși deranjează enorm pe ceilalți, ei nu-și dau seama de asta și par mai indiferenți și nepăsători la lucrul acesta. Deci mai mult e afectată familia decât el. Asta ca să avem niște grade de suferință chiar în bolile psihice.
Aurel Romila în ziarul Lumina, interviu (6 februarie 2012)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi ce a mai spus Aurel Romila despre timp, despre superlative, despre medicină sau despre boală
Libertatea este o noțiune foarte complicată. Ea îți cere să știi multă filozofie. Suntem liberi, absolut liberi? Avem liberul arbitru? Aici răspunsul teologic este acesta: adevărata libertate este în Dumnezeu, în sensul că ne-a lăsat liberi ca să alegem binele de rău, să-L alegem pe El. Deci, suntem și nu suntem liberi. Suntem liberi atâta timp cât respectăm legile, normele, poruncile lui Dumnezeu până la urmă. Deci nu suntem chiar așa, de capul nostru, în sensul că nu ne vede nimeni. Asta este o idee greșită. Nu ne vede nimeni, pot să trec pe roșu. Nu, nu e corect.
Aurel Romila în ziarul Lumina, interviu (20 august 2014)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Aurel Romila despre religie
În ce privește sănătatea mentală a românilor din perioada socialistă și comunistă, a fost o sănătate a terorii, a fost sănătatea unor oameni care nici măcar nu erau foarte sinceri. Astăzi lucrurile nu mai sunt așa. Însă acum lumea este prea liberă, este dezorientată. De aceea nu mai vede sensul. Deși caută. Și caută fie să-și facă vreo casă mare-mare, fie să plece în străinătate să câștige mai mulți bani, să aibă o viață cât mai bună. Oamenii sunt dezorientați. Trebuie să fim conștienți că nu aici este paradisul, că avem o măsură, că urmează involuția, vin bolile și moartea. Trebuie să înțelegem lucrurile astea. Ele se învață la ora de religie. Nu sunt un viciu al societății, ci reprezintă cursul firesc al vieții pe care îl ai așa cum ți-l pregătești. Nimeni nu spune să fii inactiv, Biserica nu propovăduiește asta. Creștinismul te învață să fii muncitor. Să ai o casă, să-ți faci o grădină dacă poți, dar să fii și moderat. Așa o să-ți fie bine. Altfel, singur nu-ți va fi prea ușor. Spre sfârșitul vieții te așteaptă căminul, altul care să-ți dea de mâncare.
Aurel Romila în ziarul Lumina, articolul "De ce pentru studiul religiei în școală?" (14 decembrie 2014)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Aurel Romila despre viață sau despre creștinism
Dacă Dumnezeu ne-a îngăduit bolile și suferința, să ne rugăm totuși lui Dumnezeu să le putem suporta.
Aurel Romila în ziarul Lumina, interviu (6 februarie 2012)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Aurel Romila despre Dumnezeu
Greșeala mare care se face în societatea actuală este independența absolută a domeniilor. Adică teologia, Biserica să fie împinse în spațiul privat cât mai mult, încercându-se eliminarea lor din spațiul public. Și mergând pe linia asta, e teologie, să o lăsăm doar în Biserică, e știință, nu te băga, e economie, nu te atinge, e politică, ai interzis, nu ajungem nicăieri. Trebuie să existe interconectare și până la urmă rușine unii față de alții atunci când nu procedăm corect. Așa se creează comunitatea. Nu la modul iresponsabil.
Aurel Romila în ziarul Lumina, articolul "De ce pentru studiul religiei în școală?" (14 decembrie 2014)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Violența care își face simțită prezența tot mai mult în școlile noastre este de asemenea un prilej să vorbim mai mult despre blândețe, despre cine este Hristos și ce vrea El să ne spună, spre ce ne îndrumă El. De aici trebuie să pornim. Oamenii lăsați în status nascendi sunt agresivi și consideră legitim ca, dacă cineva le-a făcut ceva rău, să răspundă și ei cu asupra de măsură. Acesta este omul natural. Îndreptarea, combaterea omului natural chiar din școală este nu doar benefică, ci imperios necesară. Nu mai vorbesc despre abordarea subiectelor delicate pe tema sexualității pe care libertatea prost înțeleasă le pune în altă lumină, total distorsionată față de cum sunt ele de fapt. Pe toate trebuie să le punem în lumina care să nu distrugă viziunea religioasă asupra omului.
Aurel Romila în ziarul Lumina, articolul "De ce pentru studiul religiei în școală?" (14 decembrie 2014)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Aurel Romila despre sex sau Ne poți propune o poezie de dragoste?
Am fost la Muzeul de Antichități din Atena unde m-au uimit figurinele și statuile care exprimau foarte mult optimism, dragoste de viață, lume dezbrăcată, deci fără dureri, suferință. După mai mulți ani, la bătrânețe, am ajuns să mă duc la Tesalonic, la Muzeul de Bizantinologie. Aici am văzut un contrast enorm. Oamenii semănau foarte mult cu sfinții din bisericile noastre, adică niște figuri severe, îmbrăcate, totul era sobru, cu o atmosferă exact cum este în Biserica noastră Ortodoxă. Atunci am înțeles acești doi poli ai tratării suferinței umane. Una a fost antichitatea greco-latină, cu o tendință către hedonism, către plăceri, către epicureici, și după aceea creștinismul, care ne-a pus obiective superioare omului. Omul e legat de Dumnezeu, omul trebuie să sufere, să-și ducă crucea, prin urmare complet diferit.
Aurel Romila în ziarul Lumina, interviu (6 februarie 2012)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Nu trebuie să ne mulțumim că știm pe de rost Tatăl nostru. E prea puțin. Sau dacă ne oprim la Tatăl nostru, măcar să știm să interpretăm această rugăciune care, deși pare simplă, conține multă teologie. Acolo nu sunt doar niște cuvinte înșirate și atât. Sunt pentru aprofundarea studiului religios și pentru selecționarea cât mai atentă a oamenilor care predau religie.
Aurel Romila în ziarul Lumina, articolul "De ce pentru studiul religiei în școală?" (14 decembrie 2014)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
E absolut obligatoriu și Codul penal prevede treaba asta, să nu pedepsești pentru o așa-zisă crimă un bolnav mental. Dacă el e dement, degeaba îl bagi în pușcărie. Închisoarea are un caracter corectiv, de îndreptare. Nu ai ce să corectezi aici. Prin urmare, dacă nu e discernământ, el trebuie să stea într-o instituție specială, nu în pușcărie. Aceasta este legătura între discernământ și boala mentală.
Aurel Romila în ziarul Lumina, interviu (20 august 2014)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
În afara oamenilor cu boli reale, avem și niște boli mai fine, mai spirituale, ale epocii, ale generației. Se întâmplă acum că generația tânără are riscul cel mai mare de a intra într-o toxicomanie. De ce? Aceștia, fiecare în parte, spun că suferă. E un "mal du siècle", adică nu suportă epoca în care trăiesc, nu suportă politica și atunci starea aceasta îi obligă să bea, să fumeze, să-și trăiască fericirea în mod artificial. Această problemă, care frământă generația tânără, atacă viitorul țării.
Aurel Romila în ziarul Lumina, interviu (6 februarie 2012)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dacă știi un alt citat, îl poți adăuga.
Pentru a recomanda citatele din Lumina, adresa este: