Sursa insatisfacțiilor noastre rezidă în tentativele neîncetat repetate de a crește factorul pretențiilor noastre, în timp ce celălalt factor, care ne împiedică să înaintăm în acest sens, rămâne neschimbat.
Arthur Schopenhauer în Arta de a fi fericit
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi ce a mai spus Arthur Schopenhauer despre timp sau despre creștere
Veselia sau suferința extreme au întotdeauna la bază o eroare sau o iluzie;prin urmare aceste doua exaltări ale sufletului ar putea fi evitate prin reflecție. Această veselie nelimitată se bazează întotdeauna pe himera de a fi găsit în viață ceva ce e pur și simplu imposibil să găsești, adică o satisfacere durabilă a dorințelor sau a neliniștilor care nu încetează obsedant, să renască. Mai târziu trebuie să ne dispensăm cât mai repede de orice himeră singulară de acest gen și, atunci când dispare, s-o plătim cu tot atâtea suferințe amare câte bucurii ne-a suscitat apariția ei. Prin aceasta ea seamănă perfect cu un munte de pe care nu putem coborî decât căzând, de accea ar trebui să-l evităm;orice suferință subită, nestăpânită nu e altceva decât căderea de pe un vârf.
Arthur Schopenhauer în Arta de a fi fericit
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Arthur Schopenhauer despre suferință, despre viață, despre suflet, despre perfecțiune, despre limite, despre imposibilitate sau despre greșeli
Fericirea nelimitată și suferința foarte violentă nu se întâmplă niciodată decât uneia și aceleiași persoane: fiindcă amândouă se condiționează reciproc și sunt astfel comun condiționate de o mare vitalitate a spiritului. Cum tocmai am văzut, ambele sunt produse nu prin ceea ce e pur actual, ci prin anticiparea viitorului.
Arthur Schopenhauer în Arta de a fi fericit
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Arthur Schopenhauer despre violență, despre viitor, despre reciprocitate sau despre fericire
Oricine își petrece viața fără suferințe excesive fizice sau psihice a avut soarta cea mai fericită pe care o putea găsi, el și nu acela care a avut parte de bucuriile și plăcerile cele mai mari. Oricine vrea să măsoare fericirea unei vieți după acestea din urmă are un criteriu cu totul fals, pentru că bucuriile sunt negative;că ele ne pot face fericiți e o iluzie pe care o hrănește și întețește invidia, pentru că ele nu sunt resimțite pozitiv, spre deosebire de suferințe;acestea sunt criteriul fericirii în viață, prin absența lor. Din ceea ce am spus se înțelege că trebuie să evităm să obținem plăceri grație suferințelor, fie acestea doar virtuale, pentru că plătim astfel negativului și himericului în loc de pozitiv și real. Invers e un câștig să sacrificăm plăcerile pentru a obține astfel eliberarea de suferințe, și asta din același motiv.
Arthur Schopenhauer în Arta de a fi fericit
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Arthur Schopenhauer despre superlative, despre plăcere, despre invidie sau despre bucurie
De vreme ce tot ce există și se petrece pentru om nu e prezent imediat decât în conștiința sa și nu se petrece decât pentru aceasta, e evident că predispozițiile conștiinței sunt ele însele lucrul cel mai important și că lucrurile depind mult mai mult de ele decât de figurile care apar în ele. Ceea ce un individ posedă pentru sine, ceea ce îl însoțește în singurătate și ceea ce nimeni nu poate să-i ia sau să-i dea, iată ce e mult mai important decât ceea ce posedă sau este în ochii celorlalți. Un om de spirit se simte excelent într-o singurătate totală grație propriilor gânduri și imaginației sale, în timp ce un prost se plictisește chiar dacă își petrece timpul numai în spectacole, serbări și ieșiri în lume. Un caracter bun, blând și moderat poate fi mulțumit în circumstanțe care lasă de dorit, în timp ce un caracter rău și plin de invidie nu va fi mulțumit nici dacă este acoperit de bogății.
Arthur Schopenhauer în Arta de a fi fericit
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Arthur Schopenhauer despre conștiință, despre singurătate, despre prostie, despre prezent, despre ochi, despre mulțumire sau despre inteligență
Sursa insatisfacțiilor noastre rezidă în tentativele neîncetat repetate de a crește factorul pretențiilor noastre, în timp ce celălalt factor, care ne împiedică să înaintăm în acest sens, rămâne neschimbat.
Arthur Schopenhauer în Arta de a fi fericit
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Viața omului are două fețe principale, o față subiectivă, interioară și o față obiectivă, exterioară. Fața subiectivă interioară privește starea de bine și durerea, bucuria și suferința. Trebuie să ținem seama de faptul că gradul și cantitatea cele mai mici cu putință de suferință sunt țelul absolut pe care trebuie să-l atingem-aceasta e fața pasivă. Fața obiectivă exterioară este imaginea pe care o prezintă evoluția vieții noastre, modul în care ne jucăm rolul, viața frumoasă sau viața urâtă. Aici sălășluiesc virtutea, eroismul, realizările spiritului: e partea activă. Și aici diferența dintre un om și altul e infinit mai mare decât pe cealaltă față, unde mai multă sau mai puțină suferință constituie singura diferență. De aceea fața obiectivă a vieții noastre ar trebui să fie principalul obiect al atenției noastre, în timp ce în general primează cealaltă.
Arthur Schopenhauer în Arta de a fi fericit
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Arthur Schopenhauer despre frumusețe
Dacă știi un alt citat, îl poți adăuga.
Pentru a recomanda citatele din Arta de a fi fericit, adresa este: