Expresia nu a fost niciodată proprietatea imanentă a muzicii și nu a putut condiționa în nici un caz rațiunea ei de a fi. Dacă, așa cum se întâmplă aproape întotdeauna, muzica pare să exprime ceva, este de fapt o iluzie și nicidecum o realitate. Este pur și simplu un element adăugat care, printr-o înțelegere tacită și înrădăcinată, i-a fost împrumutat, i-a fost impus, ca o etichetă, ca un protocol, în sfârșit, un aspect exterior care, din obișnuință și inconștiență, a ajuns să fie confundat cu esența ei. Muzica este singurul domeniu în care omul realizează prezentul. Din cauza imperfecțiunii naturii sale, omul este sortit să sufere trecerea timpului fără ca vreodată să poată face în așa fel ca prezentul să devină real și, deci, stabil. Fenomenul muzicii ne-a fost dat cu singurul scop de a pune o ordine în lucruri și, mai ales, o ordine între om și timp. Pentru a se materializa el pretinde așadar în mod necesar și unic o construcție. În momentul în care s-a desăvârșit construcția și s-a obținut ordinea, totul a fost spus. Ar fi în zadar să se caute și să se aștepte altceva. Tocmai această construcție, această ordine la care s-a ajuns este cea care produce în noi o emoție cu totul deosebită, neavând nimic comun cu senzațiile obișnuite și cu reacțiile noastre datorate impresiilor vieții cotidiene.
Igor Stravinski în Cronica vieții mele
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!

Impresia generală, pe care am avut-o atunci și o păstrez și acum despre acea coregrafie este inconștiența cu care a fost realizată de Nijinski... cât de departe era de ceea ce voisem! Compunând Ritualul primăverii, îmi imaginam aspectul ei scenic ca o serie de mișcări ritmice de o extremă simplitate executate de blocuri compacte de oameni, cu un efect imediat asupra spectatorului, fără amănunte de prisos și complicații care să trădeze efortul. Numai Dansul Sacru cu care se încheie lucrarea era destinat unei singure dansatoare. Muzica acestei piese, clară și precisă, cerea la rândul ei o coregrafie corespunzătoare, simplă și ușor de înțeles. Dar și aici Nijinski, deși a intuit caracterul dramatic al dansului, nu a ștuit să-i redea esența într-un mod inteligibil, și a complicat-o în mod inutil, datorită incapacității sau lipsei de înțelegere.
Igor Stravinski în Cronica vieții mele
Adăugat de Cornelia Georgescu
Comentează! | Votează! | Copiază!

Dacă știi un alt citat, îl poți adăuga.
Pentru a recomanda citatele din Cronica vieții mele, adresa este: