Cei care (tot ca mine, și ca mulți alții) au depășit acest purgatoriu, ajungând vai! destul de târziu să-și publice adevăratele cărți care îi reprezentau, se legitimează pe ei înșiși nu ca exponenți culturali ai regimului comunist, ci dimpotrivă ca exponenți ai rezistenței culturale față de acest regim.
Ștefan Augustin Doinaș în Interviu realizat de Daniel Cristea-Enache
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi ce a mai spus Ștefan Augustin Doinaș despre cultură sau despre comunism
Cercul într-o lumină "reacționară" care începea să devină extrem de primejdioasă. Vremea glumelor nevinovate trecuse. Profesorii Blaga și Liviu Rusu fuseseră îndepărtați din învățământul superior, "filozoful" politruc Pavel Apostol tăia și spânzura în Universitate, nimeni dintre noi nu avea drept de semnătură etc.
Ștefan Augustin Doinaș în Interviu realizat de Daniel Cristea-Enache
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Ștefan Augustin Doinaș despre lumină
Reziduurile din noi ale marxismului ne fac să socotim că orice scriitor, orice mișcare literară etc. reflectă epoca în care au apărut. Mie mi se pare că nu e așa! Un scriitor, o mișcare literară etc. au importanță în Istorie în măsura în care constituie o ripostă, o replică la spiritul dominant, oficial, al timpului respectiv.
Ștefan Augustin Doinaș în Interviu realizat de Daniel Cristea-Enache
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Ștefan Augustin Doinaș despre timp, despre scriitori sau despre literatură
În funcție de felul cum fiecare dintre noi s-a situat pe baricade (fie, acestea, chiar imaginare...), fiecare ne-am definit ca membri ai grupării. Cei ce s-au simțit întâi de toate, ei înșiși ca elemente constitutive ale Cercului, aceia au fost receptați de către ceilalți ca atare; lor li s-a acordat, în mod tacit, rolul și funcția respectivă.
Ștefan Augustin Doinaș în Interviu realizat de Daniel Cristea-Enache
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Suntem cu mult prea sensibilizați de răfuielile meschine ale tuturor veleitarilor literari care-și cumpără genialitatea postișă de la chioșcul de ziare din colț. Într-o epocă invadată de V. I. P.-uri de tot soiul care nu sunt decât surogatul efemer al personalității, dar care "înghit" cu lăcomie înspăimântătoare toate resursele ce s-ar cuveni culturii adevărate este bine, este chiar necesar ca gura falselor valori să fie redusă la tăcere.
Ștefan Augustin Doinaș în Interviu realizat de Daniel Cristea-Enache
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Ștefan Augustin Doinaș despre valoare, despre tăcere, despre gură sau despre adevăr
Înțeleg să legitimez un astfel de regim odios numai în calitatea mea de scriitor silit să stea în genunchi: o legitimare morală, culturală și politică echivalentă cu un rechizitoriu necruțător. Textul acestui rechizitoriu va dura oricum mai mult decât regimul în cauză! Dar nu înțeleg să fiu trecut în coloana "pozitivă", a "realizărilor" regimului comunist, numai pentru că cineva nu mai reușește să facă deosebirea între victime și călăi...
Ștefan Augustin Doinaș în Interviu realizat de Daniel Cristea-Enache
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Ștefan Augustin Doinaș despre politică
Ce înseamnă a "legitima" un regim politic detestat? Despre ce fel de legitimare poate fi vorba: morală, culturală, politică? În viziunea unui istoriograf-contabil, care se mulțumește să fișeze și să dateze niște date bibliografice, toate cărțile apărute în România între 1955 și 1989 legitimează cultural epoca lui Dej și Ceaușescu. Pentru un asemenea istoriograf nu există nici o deosebire între să zicem opera lui Ludovic XIV și epoca lui Stalin.
Ștefan Augustin Doinaș în Interviu realizat de Daniel Cristea-Enache
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Ștefan Augustin Doinaș despre România
(...) fiecare om cu atât mai mult un scriitor legitimează în chip diferit epoca pe care a trăit-o, adică în funcție de propria-i biografie. Cei care, în temnițe, au pierit, sau cei care au ieșit din detenție striviți moral și psihic (căci, nu-i așa?, idealul "omului nou" era un individ gregar, distrus moralmente și mutilat în demnitatea lui de om și de intelectual) legitimează epoca respectivă ca un regim opresiv, care a ucis ființa spirituală a neamului.
Ștefan Augustin Doinaș în Interviu realizat de Daniel Cristea-Enache
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Cultura, pentru literatul însetat de valori, nu se mănâncă cu polonicul; ea nu provoacă greață, ea nu-i "ciumurlește" (cunoașteți acest cuvânt ardelenesc?...) decât pe cei care nu au organ pentru cultură. Nu e nimic rușinos în a nu avea organ pentru cultură, cu condiția să nu fii literat. Nici Goethe nu avea conform propriei mărturisiri organ pentru filozofie. De aceea nici nu l-a interesat filozofia. Dar pentru cultură avea organ, și în asta stă o parte din secretul creației sale.
Ștefan Augustin Doinaș în Interviu realizat de Daniel Cristea-Enache
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Ștefan Augustin Doinaș despre cuvinte
Pe mine, umbra pe care o aruncă asupra mea orice mare poet mă luminează.
Ștefan Augustin Doinaș în Interviu realizat de Daniel Cristea-Enache
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Ștefan Augustin Doinaș despre poezie
Dacă știi un alt citat, îl poți adăuga.
Pentru a recomanda citatele din Interviu realizat de Daniel Cristea-Enache, adresa este: